Vanliga frågor & funderingar

XBB Dongle® & XBB PowerUnit®

Fråga: Min bil är inte med i receptlistan, fungerar den ändå?

Svar: Är inte din bilmodell med i listan måste man testa med en XBB Dongle® och appen XBB Configurator för att se om signalerna visas i appen. Det kan det vara så att ett visst recept fungerar till flera bilmodeller som inte är med i listan om bilen bygger på samma modellplattform och har samma typ av strålkastare som ett annat recept. Det är dock inte säkert utan det är först när man provat med en XBB Dongle® man vet om det fungerar.

Fråga: Jag har provat en massa olika recept men inget verkar fungera fullt ut?

Svar: Vi skapar & lägger kontinuerligt upp nya recept, vi prioriterar i första hand populära bilar men lägger även till alla bilar vi kommer åt i mån av tid. Du kan alltid skicka en önskan med vilken modell du saknar till vår support så vi vet att det finns en efterfrågan på just din modell.

Fråga: Min bil är inte med i listan, kan ni fixa ett recept till den?

Svar: Det går att göra recept till de alla flesta bilmodeller. Dock så behöver vi fysisk tillgång till den bilmodellen med just din typ av utrustning så som strålkastartyp, växellåda, facelift etc. När vi har din bil eller en motsvarande modell hos oss så tar det ca 2 timmar för oss att läsa ut den informationen vi behöver för att skapa ett nytt recept.

Har du en väldigt vanlig bilmodeller kan det gå snabbt att får tag i en likvärdig men är det en äldre och ovanligare bil kan det ta lång tid innan vi får chansen att göra ett recept. Vi finns i Sala för er som är intresserade av att kommer förbi med er bilmodell. Kontakta supporten och planera in besöket där.

Fråga: Jag får inte upp någon XBB PowerUnit i appen?

Svar: Se över ditt kablage till XBB PowerUnit®. En del färdiga reläkablage på marknaden följer inte gängse standard och därmed sitter kablagets minus (-) på fel plats i förhållande till din XBB PowerUnit®. Dubbelkolla så att kablagets minus går till stift 6 (GND) på XBB PowerUnit®.

När du håller XBB PowerUnit® i handen med texten/loggan emot dig skall det vänstra stiftet vara GND, följ denna kabel från reläsatsen och dubbelkolla så att denna är jordad. Vissa reläsocklar går enkelt att stifta ut med ett urstiftningsverktyg och skifta stiften så att GND kommer på korrekt plats.

Fråga: Jag får inte upp XBB Dongle® i appen?

Svar: Du måste ha Platsinställningar aktiverat i din telefon. Fungerar det inte i trots det, prova att ta ur XBB Dongle® från diagnosuttaget och anslut den på nytt.

Fråga: Fungerar XBB Dongle® på bilar med LED Matrix och Automatisk avbländning?

Svar: Ja det fungerar. Dock så måste receptet ifråga vara framtaget för adaptivt helljus, detta står i receptbeskrivningen hur/om detta är tillgängligt. Dock kan det bli så att om du har väldigt kraftiga extraljus eller en kraftig LED-ramp så kommer vägskyltarna reflektera tillbaka så mycket ljus att bilen vill stänga av helljuset eller rikta om det och då stängs även XBB PowerUnit® utgången av.

Fråga: Jag misstänker att XBB Dongle® drar ur bilbatteriet?

Svar: Det kan hända om det valda receptet inte är kompatibelt med din bil. Därför är det viktigt att man följer den sista punkten i våran installationsguide, se nedan.

Viktigt! Avsluta hela installationen med att stänga av och lås/larma bilen. Kontrollera sedan i appen om signalen SYSTEM_ACTIVE finns med. Finns den signalen med är det är viktigt att den blir rödmarkerad efter ca 2 minuter efter det att du låst/larmat bilen. OBS! Sitt inte kvar i bilen när du gör denna test. Skulle den INTE bli rödmarkerad så stämmer inte receptet riktigt med din bil och det finns risk att bilens batteri blir urladdat. Prova ett annat recept eller kontakta supporten.

Fråga: Jag har en Volvo men får inte i XBB Dongle® i diagnosuttaget?

Svar: Av någon anledning avviker Volvos diagnosuttag från standarden alternativt är tillverkade med felaktiga toleranser vilket gör att XBB Dongle® går väldigt trögt att få i men det går. Den passar bra på alla andra bilmodeller.

Fråga: Jag har hört att jag måste ha ett CAN-bus interface för min bil eller fungerar det med XBB Dongle®?

Svar: XBB Dongle® läser av CAN-bus systemet precis som våra konkurrenter på marknaden. Vi har dock valt att göra det på ett sätt som gör ditt jobb betydligt enklare samtidigt som du inte behöver inte göra några ingrepp på bilens kablage och riskera felkopplingar, felkoder mm.

Fråga: Jag har en Tesla Model 3 / Y, det står att jag måste ha en specialkabel? Kan jag köpa den av er?

Svar: Ja det stämmer att det behövs en specialkabel, det är dock inget vi säljer. Kabeln är till för att ”skapa” ny OBD2 kontakt då den som sitter vid förarens benutrymme inte innehåller den CAN-bus informationen som behövs för att XBB Dongle® ska fungera. Du kan hittar mera information om vilken typ av kabel på olika Tesla-forum.

Fråga: Jag har en Tesla model S / X, vad behöver jag tänka på då?

Svar: Har du en model S eller X så behöver du ha en speciel Tesla Dongle, denna monteras då i original OBD2 uttag under ratten.

Fråga: När jag mäter på utgångarna på XBB PowerUnit® så visar mätinstrumentet ca 12 V fast utgångarna inte är aktiverade ?

Svar: Det ska vara så det är inget fel. Det är en svag kontrollström för att kunna detektera kortslutning mm på utgångarna.

Fråga: Jag ska koppla in en XBB PowerUnit® men vart tar jag strömmen / spänningen från? Hur kopplar jag in XBB PowerUnit®

Svar: Om det går kan man koppla direkt på bilbatteriet men på många moderna bilar har batteriet en strömbevakning, då är det viktigt att man kopplar in sig efter den och inte emellan strömbevakningen och batteripolen. Har man ett batteri med strömbevakning och kopplar in sig direkt på batteripolen kan det resultera i att batteriet dras ur när man kör med extraljuset/LED-rampen aktiverad, då bilen inte räknar med att man kopplat på mera belysning.

Fråga: När jag försöker starta appen får jag bara en vit skärm och inget mer händer?

Svar: Det är en bugg i Android-appen som vi förhoppningsvis har löst men om det händer behöver man rensa minnet för själva XBB appen. Gå in i Inställningar/appar/XBB och klicka på Lagring, välj sedan Rensa data.

Fråga: Jag vet inte vad jag har för typ av helljus på min bil?

Svar: Kontakta din märkesverkstad och ange registreringsnumret, dem bör kunna ta fram va du har för typ av strålkastare.

Fråga: Mina extraljus drar mera ström än dom 15 A som XBB PowerUnit® klarar av, kan jag inte använda ert system då?

Svar: Jodå det går bra att utnyttja fördelarna med XBB Dongle® & XBB PowerUnit® men du behöver använda ett extra relä för att hantera den högre strömmen. Kopplingsexempel finns på vår hemsida www.xbb.se, klicka sedan på XBB Dongle för att komma vidare. Finns även ett filmklipp som visar hur man gör.

Fråga: Jag vill kunna stänga av LED-rampen när det snöar eller på sommaren?

Svar:  1. Det finns en trådlös tryckknapp (XBB Smart Button) man kan lägga till systemet som man kan göra det med. 2. Ta ut XBB Dongle® från diagnosuttaget, då stängs XBB PowerUnit av. Sätter du tillbaka XBB Dongle® i uttaget igen så fungerar allt som de ska efter några sekunder. 3. Om du återansluter till din XBB Dongle® med telefonen så kan du under inställningarna för PowerUnit klicka i ”Force Off” på den berörda utgången och klicka på Spara. Då kommer den utgången vara avstängd tills det att du upprepar momentet men väljer ”Följ Signal” och klickar på Spara.                       

Fråga: Jag har redan en annan modul/pryl/grej monterad i diagnosuttaget så jag får inte dit en XBB Dongle®?

Svar: Det finns ett kablage (Y-splitter) som man kan sätta i uttaget, på så sätt kan du ha två moduler anslutna samtidigt. Det finns även ett förlängningskablage om man bara behöver flytta på XBB Dongle® en bit.

Notera! Vi kan inte garantera funktion tillsammans med andra typer av enheter som sitter i OBD2 uttaget utan detta måste testas fram, både så att XBB Dongle fungerar korrekt samt ev. den andra enheten.

Fråga: Efter att jag installerade erat XBB Kit fick jag en massa felmeddelanden i bilens display?

Svar: Du har troligtvis kopplat från bilbatteriet och på moderna bilar kan det resultera i mängder av olika felmeddelanden. Många av meddelandena bruka försvinna av sig själva efter en stunds körning. Om de inte försvinner efter ett tag så kontakta en verkstad eller använd någon typ av ”felkodssläckare”.

Fråga: Vad betyder de olika signalerna i appen?

Svar: Varje recept är unikt för respektive bilmodell och kan därmed se olika ut! I vissa recept finns bara ett fåtal signaler att välja på medans andra recept kan innehålla betydligt fler signaler. Nedan följer några exempel på signaler som kan finnas i ett recept.
HIGHBEAM: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att helljuset på bilen är aktivt.
– LOWBEAM: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att halvljuset på bilen är aktivt.
– REVERSELIGHT: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att backljuset på bilen är aktivt.
– IGNITION: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att tändningen på bilen är aktiverad.
– SYSTEM_ACTIVE: Fast grön = XBB Dongle® är aktiverad (Tändningen tillslagen eller motsvarande signal). Denna signal måste bli röd (AV/Sleep mode) ca 2 minuter efter att bilen är låst & ev. larmad. Växlar den mellan AV/PÅ så betyder det att den är på väg ner i Sleep mode.
– LOW_BATT: Låg batterispänning detekterad, lyser den med fast grönt sken (PÅ) eller växlar färg mellan rött & grönt kommer inte utgångarna på XBB PowerUnit® att aktiveras. Ladda batteriet eller starta bilen för att åtgärda.
– VOLTAGE: Här kan du se batterispänning genom att ändra reglaget (visa utgångsvärdet). Är värdet exempelvis 127 innebär det att det är ca 12,7 volt i batteriet.
– SYSTEM_ON: Se SYSTEM_ACTIVE

Fråga: Jag har besiktigat bilen och efter det fungerar inte längre min LED-ramp?

Svar: Din XBB Dongle® är urtagen ur diagnosuttaget av besiktningsmannen och dom glömde sätta tillbaka den. Dom använder samma uttag för att läsa ut felkoder mm från bilen när dom besiktigar den, så det är bara att sätta tillbaka XBB Dongle® i uttaget så fungerar det som det ska igen efter några sekunder.

Fråga: Måste XBB Dongle® sitta i diagnosuttaget hela tiden?

Svar: Ja den måste sitta där hela tiden pga. att den läser av bilen status på helljus mm kontinuerligt och styr XBB PowerUnit®

Fråga: Min belysning fungerar inte längre?

Svar: Prova att dra ur XBB Dongle® från diagnosuttaget och sätt tillbaka den. Passa även på att uppdatera mjukvaran (Firmware) samt receptet då vi hela tiden jobbar med att förbättra den och arbeta bort buggar i systemet.

Fråga: Min belysning fungerar men blinkar till ibland?

Svar: Vårt sätt att designa recepten utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Prova att ta bort ditt befintliga recept och installera det på nytt, du kan även kolla om det finns någon ny variant av recept till din bil.

Fråga: Hur lägger jag till en XBB Smart Button?

Svar: Först måste man ha lagt till en XBB PowerUnit® efter det är förfarandet nästa likadant. I appen under fliken PowerUnit klickar man på addknappen och väljer Lägg till XBB Knapp och följer anvisningarna på skärmen. När den är tillagd går man in på dess inställningar och väljer vad som ska hända vi ett respektive dubbeltryck.

Länk till vår Installationsguide

Länk till Installationsvideo.

Länk till hemsidan

Behöver du hjälp maila till support@xbb.nu. Uppge den epost-adress du använde vid registrering i appen samt din bilmodell, bilens originalbelysning samt valt recept!

Lycka till!

www.xbb.se / www.innoware.se

sv_SESvenska