Vanliga frågor & funderingar

XBB Dongle® & XBB PowerUnit®

Vår support är tungt belastad så vi skulle verkligen uppskatta om ni tog er tid och använde vår FAQ och installationsguide så långt det är möjligt innan ni kontaktar oss via vår supportsida. Ett tips är också att höra av er till er lokala bilverkstad och fråga om de använder XBB Dongle och om ni kan få komma och prova på just er bil.

Läs de följande 3 frågorna nedan, det bör svara på din fråga.

Är du fortfarande osäker så utnyttja distansköplagen och beställ ett kit och prova i din bil. Så länge du inte förstör förpackningen eller på nåt annat sätt skadar produkten ska det inte vara några problem att returnera den inom 14 dagar.

För att testa funktionen på din bil behöver skapa ett konto i appen XBB Configurator och koppla in XBB Dongle till diagnosuttaget. Följ installationsguiden så du inte missar nåt!

Skulle det vara så att du inte hittar något recept som passar din bil så ta gärna bort det valda receptet i XBB Dongle och kontakta sedan din återförsäljare.

Ett till alternativ är att du kontaktar din lokala bilverkstad, har du tur så använder de sig av XBB Dongle och du kan få komma till dem och prova på din bil. Kan rekommendera att ev. ersätta dem med en bullpåse som tack för hjälpen.

Är inte din bilmodell med i listan måste DU testa med en XBB Dongle® och appen XBB Configurator för att se om signalerna visas i appen. Det kan det vara så att ett visst recept fungerar till flera bilmodeller som inte är med i listan om bilen bygger på samma modellplattform och har samma typ av strålkastare som ett annat recept. Det är dock inte säkert utan det är först när man provat med en XBB Dongle® man vet om det fungerar.

Vi skapar & lägger kontinuerligt upp nya recept, vi prioriterar i första hand populära bilar men lägger även till alla bilar vi kommer åt i mån av tid. Du kan alltid skicka en önskan med vilken modell du saknar till vår support så vi vet att det finns en efterfrågan på just din modell.

Det går att göra recept till de alla flesta bilmodeller. Dock så behöver vi fysisk tillgång till den bilmodellen med just din typ av utrustning så som strålkastartyp, växellåda, facelift etc. När vi har din bil eller en motsvarande modell hos oss så tar det ca 2 timmar för oss att läsa ut den informationen vi behöver för att skapa ett nytt recept.

Har du en väldigt vanlig bilmodeller kan det gå snabbt att får tag i en likvärdig men är det en äldre och ovanligare bil kan det ta lång tid innan vi får chansen att göra ett recept. Vi finns i Sala för er som är intresserade av att kommer förbi med er bilmodell. Kontakta supporten och planera in besöket där.

Se över ditt kablage till XBB PowerUnit®. En del färdiga reläkablage på marknaden följer inte gängse standard och därmed sitter kablagets minus (-) på fel plats i förhållande till din XBB PowerUnit®. Dubbelkolla så att kablagets minus går till stift 6 (GND) på XBB PowerUnit®.

När du håller XBB PowerUnit® i handen med texten/loggan emot dig skall det vänstra stiftet vara GND, följ denna kabel från reläsatsen och dubbelkolla så att denna är jordad. Vissa reläsocklar går enkelt att stifta ut med ett urstiftningsverktyg och skifta stiften så att GND kommer på korrekt plats. Ska tilläggas att vi tillverkar och säljer inga reläsatser så är det felkopplat ta det med din återförsäljare.

Ett till alternativ är att du helt enkelt inte läst Installationsguiden och missat att lägga till en XBB PowerUnit i appen.

Om du har varit ansluten till XBB Dongle® med telefonen tidigare men det har gått mer än 10 minuter sedan du stängde ner appen så slutar XBB Dongle® att vara synlig för telefonen. För att då åter kunna ansluta till XBB Dongle® måste du dra ur den ur OBD2 porten och sätta tillbaka den igen. Vill du att den alltid ska vara synlig för telefonen måste du klicka på huvudmeny uppe i vänstra hörnet och sen välja att Para med telefonen.

Du måste ha Platsinställningar aktiverat i din telefon. Fungerar det inte i trots det, prova att ta ur XBB Dongle® från diagnosuttaget och anslut den på nytt.

När man uppdaterar Firmware-versionen i XBB Dongle så måste man välja receptet på nytt samt lägga till XBB PowerUnit® och ev. XBB Smart Button då alla inställningar nollställs vid uppdateringen.

Ja det fungerar. Dock så måste receptet ifråga vara framtaget för adaptivt helljus, detta står i receptbeskrivningen hur/om detta är tillgängligt.

Dock kan det bli så att om du har väldigt kraftiga extraljus eller en kraftig LED-ramp så kommer vägskyltarna reflektera tillbaka så mycket ljus att bilen vill stänga av helljuset eller rikta om det och då stängs även XBB PowerUnit® utgången av.

Värt att tänka på är att risken ökar att du bländar någon medtrafikant när du monterar mer belysning på bilen än vad automatiken är anpassad för, dvs dina extraljus/LED-ramp lyser mycket längre än vad bilens kamerasystem kan se.

Det kan hända om det valda receptet inte är kompatibelt med din bil. Därför är det viktigt att man följer den sista punkten i våran installationsguide, se nedan.

Viktigt! Avsluta hela installationen med att stänga av och lås/larma bilen. Kontrollera sedan i appen om signalen SYSTEM_ACTIVE finns med. Finns den signalen med är det är viktigt att den blir rödmarkerad efter ca 2 minuter efter det att du låst/larmat bilen. OBS! Sitt inte kvar i bilen när du gör denna test. Skulle den INTE bli rödmarkerad så stämmer inte receptet riktigt med din bil och det finns risk att bilens batteri blir urladdat. Prova ett annat recept eller kontakta supporten.

Jodå det går bra att utnyttja fördelarna med XBB Dongle® & XBB PowerUnit® men du behöver använda ett extra relä för att hantera den högre strömmen. Kopplingsexempel finns på vår hemsida www.xbb.se, klicka sedan på XBB Dongle för att komma vidare. Finns även ett filmklipp som visar hur man gör.

Du har med stor sannolikhet kopplat in kablarna till XBB PowerUnit fel och förväxlat kabeln från batteriet och kabeln till belysningen. Batteriet ska kopplas till stift 2.

Ja det stämmer att det behövs en specialkabel, det är dock inget vi säljer. Kabeln är till för att ”skapa” ny OBD2 kontakt då den som sitter vid förarens benutrymme inte innehåller den CAN-bus informationen som behövs för att XBB Dongle® ska fungera. Du kan hittar mera information om vilken typ av kabel på olika Tesla-forumEn del återförsäljare har även färdiga kit komplett med XBB Dongle & kabel så ta en titt där.

Har du en Tesla model S eller X så behöver du ha en speciell Tesla Dongle, denna levereras i en röd förpackning istället för den blåa som är standard varianten. Observera att övriga Teslamodeller ska ha standardvarianten.

Nej, telefon behövs bara vid installation och om man vill ändra recept, inställningar eller uppdatera mjukvaran.

Ja den måste sitta där hela tiden pga. att den läser av bilen status på helljus mm kontinuerligt och styr XBB PowerUnit®

Din XBB Dongle® är urtagen ur diagnosuttaget av besiktningsmannen och dom glömde sätta tillbaka den. Dom använder samma uttag för att läsa ut felkoder mm från bilen när dom besiktigar den, så det är bara att sätta tillbaka XBB Dongle® i uttaget så fungerar det som det ska igen efter några sekunder.

Det ska vara så det är inget fel. Det är en svag kontrollström för att kunna detektera kortslutning mm på utgångarna.

Om det går kan man koppla direkt på bilbatteriet men på många moderna bilar har batteriet en strömbevakning, då är det viktigt att man kopplar in sig efter den och inte emellan strömbevakningen och batteripolen. Har man ett batteri med strömbevakning och kopplar in sig direkt på batteripolen kan det resultera i att batteriet dras ur när man kör med extraljuset/LED-rampen aktiverad, då bilen inte räknar med att man kopplat på mera belysning.

Kontakta din märkesverkstad och ange registreringsnumret, dem bör kunna ta fram va du har för typ av strålkastare. Du kan också prova att besökhttps://www.car.info/ och se vad för belysning som är angiven där.

1. Det finns en trådlös tryckknapp (XBB Smart Button) man kan lägga till systemet som man kan göra det med.

2. Ta ut XBB Dongle® från diagnosuttaget, då stängs XBB PowerUnit av. Sätter du tillbaka XBB Dongle® i uttaget igen så fungerar allt som de ska efter några sekunder, vrid av tändningen innan du kopplar ur & i XBB Dongle®.

Det finns ett kablage (Y-splitter) som man kan sätta i uttaget, på så sätt kan du ha två moduler anslutna samtidigt. Det finns även ett förlängningskablage om man bara behöver flytta på XBB Dongle® en bit.

Notera! Vi kan inte garantera funktion tillsammans med andra typer av enheter som sitter i OBD2 uttaget utan detta måste testas fram, både så att XBB Dongle fungerar korrekt samt ev. den andra enheten.

Du har troligtvis kopplat från bilbatteriet och på moderna bilar kan det resultera i mängder av olika felmeddelanden. Många av meddelandena bruka försvinna av sig själva efter en stunds körning. Om de inte försvinner efter ett tag så kontakta en verkstad eller använd någon typ av ”felkodssläckare”.

Det kan även vara så att du har valt ett recept som inte passar din bil. Prova något annat recept, det är viktigt att du följer manualen och kontrollerar statusen på signalen SYSTEM_ACTIVE via appen.

Varje recept är unikt för respektive bilmodell och kan därmed se olika ut! I vissa recept finns bara ett fåtal signaler att välja på medans andra recept kan innehålla betydligt fler signaler. Nedan följer några exempel på signaler som kan finnas i ett recept.
 HIGHBEAM: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att helljuset på bilen är aktivt.
– LOWBEAM: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att halvljuset på bilen är aktivt.
– REVERSELIGHT: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att backljuset på bilen är aktivt.
– IGNITION: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att tändningen på bilen är aktiverad.
– SYSTEM_ACTIVE: Fast grön = XBB Dongle® är aktiverad (Tändningen tillslagen eller motsvarande signal). Denna signal måste bli röd (AV/Sleep mode) ca 2 minuter efter att bilen är låst & ev. larmad. Växlar den mellan AV/PÅ så betyder det att den är på väg ner i Sleep mode.
– LOW_BATT: Låg batterispänning detekterad, lyser den med fast grönt sken (PÅ) eller växlar färg mellan rött & grönt kommer inte utgångarna på XBB PowerUnit® att aktiveras. Ladda batteriet eller starta bilen för att åtgärda.
– VOLTAGE: Här kan du se batterispänning genom att ändra reglaget (visa utgångsvärdet). Är värdet exempelvis 127 innebär det att det är ca 12,7 volt i batteriet.
– SYSTEM_ON: Se SYSTEM_ACTIVE

Volvos diagnosuttag skiljer sig från övriga bilmärken vilket gör att XBB Dongle® går väldigt trögt att få i men det går. Den passar bra på alla andra bilmodeller.

Prova att dra ur XBB Dongle® från diagnosuttaget och sätt tillbaka den. Passa även på att uppdatera mjukvaran (Firmware) samt receptet då vi hela tiden jobbar med att förbättra den och arbeta bort buggar i systemet.

Först måste man ha lagt till en XBB PowerUnit® efter det är förfarandet nästa likadant. I appen under fliken PowerUnit klickar man på addknappen och väljer Lägg till XBB Knapp och följer anvisningarna på skärmen. När den är tillagd går man in på dess inställningar och väljer vad som ska hända vi ett respektive dubbeltryck.

Vårt sätt att designa recepten utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Prova att ta bort ditt befintliga recept och installera det på nytt, du kan även kolla om det finns någon ny variant av recept till din bil.

XBB Dongle® läser av CAN-bus systemet precis som våra konkurrenter på marknaden. Vi har dock valt att göra det på ett sätt som gör ditt jobb betydligt enklare samtidigt som du inte behöver inte göra några ingrepp på bilens kablage och riskera felkopplingar, felkoder mm.

Länk till vår Installationsguide

Länk till Installationsvideo.

Länk till hemsidan

Behöver du hjälp använd vår supportsida.

Lycka till!

www.xbb.se / www.innoware.se

sv_SESvenska